Kurs Excel – poziom podstawowy Kurs Excel od podstaw jest już opublikowany. Możesz z niego korzystać pod tym adresem: https://datatalk.pl/kurs-excel-podstawy/ Z kursu dowiesz się m.in: Jak prawidłowo wykonywać działania w arkuszu Jak nagrywać makra Jak używać formatowania warunkowego Czym są tabele przestawne i jak z nich korzystać Poznasz także mnóstwo […]
kurs excel podstawy
1. Czym jest w Excel formatowanie warunkowe? Formatowanie warunkowe w Excel formatuje odpowiednie komórki w zależności od wartości przechowywanej w komórce. Możesz się domyślić, że gdy wartość w komórce ulegnie zmianie, zmianie może ulegać także formatowanie warunkowe. Za pomocą formatowania warunkowego w Excel możesz m.in.: pokolorować komórki w zależności od […]
1. Jak formatować dane w Excel? W tym rozdziale kursu Excel opisywane jest formatowanie danych. W kursie Excel pisaliśmy już o formatowaniu komórek. Temat dotyczył jednak formatowania takich elementów jak czcionki, czy wnętrza komórek. Formatowanie danych polega na tym, że liczba jest widoczna jako liczba, tekst jako tekst, data jako […]
1. W jaki sposób dopasować do siebie dwie tabele danych? W tym rozdziale dowiesz się jak korzystać z funkcji Excel WYSZUKAJ PIONOWO. Funkcja ta służy do dopasowanie jednych danych do drugich na podstawie np wspólnej kolumny. Wyobraź sobie, że masz dwie tabele danych, które posiadają inne dane, ale jedną wspólną […]
1. Jak sortować w Excel? W tym rozdziale kursu Excel dowiesz się w jaki sposób poprawnie sortować wartości. Ważne w sortowaniu wierszy w Excel jest to, by tabela danych, którą chcesz posortować miała układ rekordowy. Jak mogłeś doczytać w rozdziale o filtrowaniu Excel, oznacza to tyle że nasza tabelka powinna […]
1. W jaki sposób filtrować dane w Excelu? W tym rozdziale kursu dowiesz się czym jest filtr w Excel i jak go używać. Filtrowanie w Excel wykonywane jest na tabelach ułożonych rekordowo. Oznacza to dla nas tyle, że nasza tabelka powinna mieć nagłówki kolumn. Dodatkowo każda dana w tabeli powinna […]
1. Jak zrobić wykres w Excel? W tym artykule kursu Excel na poziome podstawowym dowiesz się jak stworzyć w Excelu prosty wykres. W pliku zamieszczonym poniżej znajdują się dane, na których możesz przećwiczyć wstawianie wykresów w Excel. Zauważ, że dane poza kolumną rok wstawiane są losowo. Używana jest do tego funkcja […]
1. Jak ustawić proste hasło na plik Excel? Chcesz, by nie wszyscy mogli otworzyć Twój plik Excela, a dane były dostępne jedynie po wprowadzeniu hasła? Jest na to bardzo prosty sposób. Możesz zaszyfrować skoroszyt i tym samym ustawić w Excel hasło dostępu do pliku. W Excelu mamy co najmniej 5 […]
1. Jak usunąć w Excel duplikaty? W tej części kursu Excel dowiesz się w jaki sposób możesz łatwo usunąć w Excel duplikaty wierszy. Jedyne, co musisz zrobić to zaznaczyć tabelę, z której duplikaty chcesz usunąć. Następnie wejdź w zakładkę Dane nie zmieniając żadnych opcji. Na koniec kliknij ikonę Usuń duplikaty. Wyświetli […]
1. Jak korzystać z funkcji JEŻELI Excel w prosty sposób? Funkcja JEŻELI jest jedną z najważniejszych funkcji Excela. Jest to tzw. funkcja warunkowa. Za jej pomocą możemy skonstruować warunek. Na podstawie tego warunku możemy przypisywać wartości do danych. Dla przykładu w komórce A1 mamy dowolną liczbę. W komórce B1 chcemy […]
1. Jak adresować komórki, by odwoływały się do tych samych danych. W poprzedniej części kursu Excel dowiedziałeś się w jak prosty sposób możesz adresować komórki. W tej części kursu Excel dowiesz się m.in. jak adresować komórki, by formuły zawsze odwoływały się do tych samych wartości. W Excelu możemy wyróżnić następujące […]
1. Blokowanie okienek w Excel – Jak to zrobić? Na czym polega blokowanie okienek w Excel? Często spotykamy się z dużymi zestawami danych, które nie mieszczą się w widoku Excela. W momencie, gdy przewijamy tabelę Excel w dół, tracimy widok nagłówków kolumn. Chcielibyśmy natomiast przewijać w dół tabelę widząc za […]
1. Jak przeciągać w Excel komórki i formuły. W celu szybszej pracy z programem Excel, mamy możliwość szybkiego powielania wartości, formuł do sąsiadujących komórek. W jaki sposób to zrobić? Formuły i wartości w komórkach Excel możemy przeciągać na 3 sposoby: Proste przeciąganie wartości. Przeciąganie formuł, wzorów Przeciąganie wartości liczbowych, z […]
1. Jak szybko sprawdzać obliczenia w Excel? Do szybkiego sprawdzania obliczeń takich jak suma, średnia itp. w Excel służy tzw. Pasek stanu. W Excel za jego pomocą możemy w szybki sposób sprawdzić m.in.: sumę dla zaznaczonego zakresu komórek średnią arytmetyczną dla zaznaczonego zakresu licznik i licznik wartości liczbowych minimum, a […]
1. Budowa skoroszytu Excel. Podstawowe elementy Excela. Skoroszyt to plik Excela. W skład skoroszytu (zeszytu) wchodzą arkusze. O samej budowie arkusza dowiesz się w kolejnych częściach kursu Excel w tym artykule. Poniżej główne elementy skoroszytu i programu Excel, z których będziesz korzystał: Plik – Umożliwia wgląd w opcje Excela. Tutaj także zapisujemy […]
1. Jak kopiować dane w Excel W tym rozdziale kursu Excel dowiesz się na jakie sposoby można kopiować dane zapisane w arkuszu. Jak wiesz dane w arkuszu mogą być wprowadzone poprzez ich wpisane w odpowiednie komórki arkusza. Mogą być także wprowadzone jako formuła. Problem może pojawić się podczas kopiowania tych […]
1. Jak wydrukować arkusz Excel i ustawić ustawienia wydruku. Dostosowywanie arkusza Excel do drukowania jest podstawą w tworzeniu raportów Excel. Samo drukowanie arkusza w najprostszy sposób możemy zainicjować klikając kolejno Plik w lewym górnym rogu aplikacji, a następnie wybrać Drukuj. Pojawi się okno ustawień druku. Kliknięcie ikony Drukuj uruchomi drukowanie. […]
1. Formatowanie arkusza Excel. Formatowanie komórek i czcionek. Arkusz, a właściwie komórki w nim zawarte możemy formatować, a więc m.in: zmieniać kolor komórek zmieniać kolor czcionek zmieniać wielkość czcionek i ich styl: pogrubiać, pochylać, podkreślać wstawiać obramowanie, by zakres naszych komórek wyglądał jak tabelka wyrównywać tekst w komórkach Formatowanie komórek […]
1. Czym są formuły zagnieżdżone w Excel? Formuły zagnieżdżone to formuły ujęte w innych formułach. Dla przykładu w komórce A1 wprowadzona jest liczba, którą chciałbyś podzielić na 100 i następnie zaokrąglić. Możesz bez przeszkód wykonać te działanie wykonując najpierw mnożenie, a następnie w innej komórce zaokrąglenie. Możesz także wykonać te […]
1. Czym są makra w Excel i jak z nich korzystać? Makra w Excel to programy działające wewnątrz Excela. Takie programy możemy sami napisać, bądź nagrać. Makra służą przede wszystkim do automatyzacji pracy. Wyobraź sobie, że codziennie wykonujesz tą samą pracę na tej samej tabeli danych. Jedyne, co się zmienia […]
1. Wykonywanie działań matematycznych w Excel. Excel został stworzony przede wszystkim w celu kalkulacji. Wykonywanie działań arytmetycznych w arkuszu Excel to podstawa arkuszy kalkulacyjnych. W celu kalkulacji w Excelu będziemy korzystali z następujących operatorów arytmetycznych: = znak równości postawiony jest przed każdym działaniem arytmetycznym. + operator dodawania – operator odejmowania […]
1. Skróty klawiszowe Excel dla początkujących, które każdy powinien znać. Do najważniejszych skrótów klawiszowych w Excel, które powinieneś się nauczyć na początek możemy zaliczyć: Ctrl + S – Zapisuje bieżący plik Excela. Ctrl + A – Zaznacza wszystkie komórki w arkuszu. Ctrl + Spacja – Zaznacza całą kolumnę, w której obecnie […]
1. Jak korzystać z formuł matematycznych w Excel? W tym rozdziale poznasz najważniejsze formuły matematyczne używane w Excelu. Z funkcji tych korzystamy w sposób standardowy wprowadzając jako argumenty funkcji liczby, adresy komórek lub też zakresu komórek. Szczegółowy sposób korzystania z najważniejszych formuł Excel opisywany jest w poprzednim rozdziale: Jak korzystać z […]
1. Formuły w Excel – Co to takiego i jak z nich korzystać? Formuły w Excel to funkcje, które oferuje nam program Excel. Za ich pomocą możemy wykonywać bardziej skomplikowane działania matematyczne, prowadzić operacje na tekście, korzystać. W Excel mamy następujące kategorie (grupy) funkcji: Bazy danych Data i godzina Finansowe […]
1. Excel – co to takiego? Excel jest arkuszem kalkulacyjnym. Pierwsza wersja Excel została wydana przez Microsoft w 1987 roku. Obecnie Excel wchodzi w skład pakietu MsOffice i jest oferowany w pakiecie wraz z innymi programami biurowymi takimi jak Word, PowerPoint, czy OneNote. Z programu możemy korzystać w systemach Windows, […]
1. Jak policzyć dzień, miesiąc, rok, kwartał, dzień tygodnia na podstawie daty w Excel? Spośród funkcji daty i czasu w Excel najczęściej używać będziesz funkcji pobierającej z daty poszczególne elementy. Poniżej opis i przykłady funkcji wciągającej z daty dzień, miesiąc, rok, kwartał, dzień tygodnia. Funkcje takie jak NUM.TYG I DZIEŃ.TYG […]
1. Jak adresować komórki w Excel? W tym rozdziale dowiesz się jak poprawnie odwoływać się do innych danych w Excelu. Jak zapewne dowiedziałeś się w jednym z poprzednich rozdziałów, komórka Excel znajduje się na przecięciu wiersza i kolumny. By odnieść się do komórki w dowolnym arkuszu należy w innej komórce […]
Z jakich elementów składa się arkusz Excela? W poprzednim rozdziale poznaliśmy podstawowe elementy programu Excel. Najważniejszym elementem Excela, na którym będziemy pracować jest arkusz. Arkusz Excel składa się z: Arkusz to tablica o rozmiarze 2^20 wierszy (1048576 wierszy) oraz 2^14 kolumn (16384 kolumn). Na przecięciu kolumn i wierszy znajdują się […]